2015-05-05

Top Ten Tuesday: Böcker jag förmodligen aldrig kommer att läsa


Denna vecka handlar Tio-i-topp-listan hos The Broke and the Bookish om böcker som man förmodligen aldrig kommer till att läsa. Det finns ganska så många sådana, ska jag väl tillägga även om man aldrig ska säga aldrig. Men att komma på dem är svårare.

1. Det av Stephen King, eller egentligen vilken som av Kings skräckromaner. Det är både storleken och det där med skräck som avskräcker.

2. Krig och fred av Lev Tolstoj. Läst nästan hela Anna Karenina och tyckte absolut inte om den, och därför så tror jag inte på något annat av författaren. Känns inte som min grej helt enkelt.

3. Sankta Psyko av Johan Theorin har jag i och för sig påbörjat så den gills kanske inte men jag insåg ganska så snabbt att det inte var något för mig. Barn som försvinner från en förskola och jag går inte riktigt ihop, i alla fall inte så som det beskrivs i boken.

4. Den sanna historien om Pinocchios näsa av Leif GW Persson. Tyärr boken, det är inte du, det är författaren. Jag kan inte riktigt med mannen.

5. Patient 67 av Dennis Lehane. Ni är många som skriver i fantastiska ordalag om den här boken och där finns ett litet sug efter att läsa den, men jag har sett filmen och den höll på att skrämma skitan ur mig. Boken borde med andra ord vara värre och det där psykologiska klarar jag helt enkelt inte av.

6. Lejontämjaren av Camilla Läckberg. Jag läste hennes första böcker med stor iver och tyckte så mycket om dem. Men sen tog det stopp någon stans runt Sjöjungfrun. Jag blev helt enkelt aldrig färdig till att läsa den och det lär inte bli nu heller. Jag har lämnat Läckbergstadiet bakom mig.74

7. Hypnotisören av Lars Keplter. Även denna bok är påbörjad men den fångade mig inte alls och den har stått påbörjad i min bokhylla sen den släpptes. Jag kan nog med gott samvete säga nu att boken i fråga aldrig lär bli läst, inte heller något annat av författaren.

8. Fossildrottningen av Michael Mortimer. Jag har läst Jungfrustenen och även om jag gillade upplägget av boken så gillade jag inte innehållet. Så trots att Fossildrottningen står i bokhyllan och väntar så kommer den med största sannolikhet inte att läsas.

9. För dig sedd av Sylvia Day. Gillade inte bok ett så bok två får nog aldrig en chans.

10. Grottbjörnens folk av Jean M Auel. Den har stått länge i bokhyllan nu och egentligen vill jag läsa den, men jag har väldigt svårt att se att det kommer bli av. Men lite nyfiken är jag i alla fall.

4 kommentarer:

  1. Vissa av böckerna i din lista finns hos mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag ta och kolla in din lista för att se vad vi kan ha för likheter.

      Radera
  2. Jag har faktiskt läst de flesta här och faktiskt gillat dem allihop :) Men något av Sylvia Day kommer jag nog aldrig att läsa och du gör helt rätt i att släppa Kepler. Om du inte gillar Hypnotisören, som i alla fall jag tycker är klart bäst av de tre jag läst, så gillar du nog inte resten heller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fastnade helt enkelt aldrig för Hypnotisören. Men vad spännande att du har läst och gillat de flesta. King var kanske ingen överraskning. Jag har tänkt läsa något av honom någon gång men jag hoppar skräckböckerna. Hans fantasyserie däremot är jag väldigt nyfiken på.

      Radera