2014-12-06

Ringens gåta av Elisabet Nemert



Som 5 år gammal blir Helena vittne till när hennes mamma skjuts av en pil i ett överfall på familjen. Helena flyr undan gärningsmännen och gömmer sig tillslut på en båt. Där drabbas hon av minnesförlust. Hon vet inte vem hon är, var hon kommer ifrån eller vart hon ska.
Samtidigt är det oroligheter i riket Sverige. De stora ätterna slåss om kronan och i centrum för oroligheterna möter vi Bjälboätten, en av de mäktigaste ätterna i riket. Där möter vi ättemodern Ingrid Ylva och hennes son Birger (blivande Jarl i riket och enare av riket).

Ringens gåta

Jag måste säga att jag var positivt överraskad av den här boken. Jag lyssnade på Nemert när hon berättade om den på bokmässan och det var där mitt intresse för den väcktes. Det lät definitivt intressant, om ett enande av Sveriges rike, om starka kvinnliga historiska personer som varit med och spelat stor betydelse gör vårt blivande Sverige. Trots detta var jag lite skeptisk när jag började läsa, för jag var ganska besviken på den senaste boken jag läste av Nemert (Röd måne), men som sagt - jag blev positivt överraskad.
Det är många karaktärer i boken som vi får följa, inte enbart dem jag nämnde i den något röriga beskrivningen av boken. Men jag har aldrig några problem att hänga med på vem som är vem, och det blir inte det minsta svårt eller komplicerat. Istället tycker jag att det förhöjer läsuplevelsen att slippa att enbart läsa om en enda person.
Även handlingen är väldigt bra. Jag brukar ibland uppleva att det kan bli lite för väl mycket förvecklingar, men faktiskt inte i denna boken. Ja det är många trådar, men de knyter an till varandra på ett väldigt bra sätt. De går inte kring varandra som kring het gröt utan när de närmar sig varandra i berättelsen så dyker det inte upp en tredje part och sabbar, utan de får verkligen mötas, Det gillar jag!

3 anledningar till varför Ringens gåta är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Det är en välskriven och bra historisk roman som lär mig både lite om vår svenska historia, samtidigt som jag tydligt kan se fiktionen som gör att det blir spännande och bra.

2. Många karaktärer att tycka om. Jag är kanske extra förtjust i vissa och då kanske inte nödvändigtvis just Helena som den mesta av handlingen rullar kring. Det finns så många väldigt bra bi-karaktärer som verkligen lyfter historien.

3. Beskrivningarna av dåtidens Stockholmen - vår blivande huvudstad och hur den fick växa upp till en stad. Över lag tycker jag om de miljöbeskrivningar som finns med i boken.

Ringens gåta får 4/5 i betyg av mig.

Ringens gåta är sjätte fristående delen i serien Släkten. Jag har bara läst denna och den går utmärkt att läsa fristående.

Tack Historiska media för recensionsexemplaret.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar